KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Taka jest nasza wiara..."Jak kształtowały się Ewangelie?"

Opublikowano 05.02.2018 r.
Sercem całego Pisma Świętego są Ewangelie. To one bowiem – jak mówi konstytucja dogmatyczna Soboru Watykańskiego II Dei Verbum – są głównym źródłem wiedzy o życiu i nauczaniu Jezusa Chrystusa. W skład kanonu Nowego Testamentu wchodzą cztery natchnione Ewangelie według św. Marka, św. Mateusza, św. Łukasza i św. Jana. Jak i kiedy powstały?

    1. Trzy etapy formowania Ewangelii

Pierwszym etapem kształtowania Ewangelii było samo życie i nauczanie Jezusa Chrystusa. Ewangelie, których historyczność Kościół stwierdza, nie są zapisami mitów, nie są opowieściami o wyimaginowanych czasach i ludziach, ale zapisem historycznych wydarzeniach z życia Jezusa Chrystusa (KKK, 126). Kolejny etap to formowanie się i przekaz tradycji ustnej. Po wniebowstąpieniu Jezusa apostołowie przekazywać słuchaczom w pełniejszym zrozumieniu to, co Jezus nauczał i czynił (KKK, 126). Wreszcie trzeci etap to spisanie Ewangelii. Święci autorzy Ewangelii, będąc pod natchnieniem Ducha, wybrali niektóre z wielu wiadomości o życiu Pana, spisali je, syntetyzując lub dokonując objaśnień (KKK, 126).

    2. Jedna Ewangelia, cztery zapisy

Cztery ewangelie zostały spisane w różnym czasie. Najstarszą jest Ewangelia wg św. Marka, która powstała w latach 68-73 r. po Chrystusie. Kolejna, wg św. Mateusza – powstała w latach 70-100 r., trzecia – św. Łukasza, którą datuje się na lata 80-100 r. Jako ostatnia została spisana Ewangelia wg św. Jana – 90-100 r. po Chrystusie (por. R.E. Brown. An Introduction to the New Testament). Ewangelie wg Marka, Mateusza i Łukasza są do siebie podobne. Odnajdziemy w nich opisy podobnych wydarzeń, podobny język, styl, słownictwo. Z tego powodu nazywamy je ewangeliami synoptycznymi (brzmiące podobnie). Zgodność fragmentów z Ewangelii Marka, Łukasza i Mateusza, a przy tym przekonanie o tym, iż był najstarszą Ewangelią doprowadziło do wniosku, że to właśnie ona jest jednym ze źródeł pozostałych ewangelii synoptycznych. Istnienie zaś tekstów wspólnych dla Mateusza i Łukasza, które nie występują u Marka doprowadziło do przekonania o istnieniu drugiego źródła, tzw. Źródła Q. Zupełnie inaczej zbudowana jest najmłodsza Ewangelia, której autorstwo przypisuje się św. Janowi. Inne od synoptycznego ujęcie życia i nauczania Jezusa, inne ujęcie jego czynów, inne ramy chronologiczne i topograficzne, inne akcenty teologiczne prowadzą do stwierdzenia, że Ewangelia św. Jana uzupełnia dane przekazane przez synoptyków. 

    3. Język Ewangelii

Bibliści spierają się w jakim języku powstała Ewangelia wg św. Mateusza. Część jest zdania, że została napisana w języku greckim, część, że w języku aramejskim lub hebrajskim, po czym przetłumaczono ją na język grecki. Ewangelia wg św. Marka, która miała być spisanym świadectwem samego św. Piotra, została napisana w języku greckim. Ewangelia wg św. Łukasza również została napisana po grecku, choć w porównaniu do greki Marka jest piękniejszą i bardziej wyszukaną. Wreszcie Ewangelia wg św. Jana również została spisana w języku greckim.

    4. Najstarsze kopie Ewangelii

Jak wspomniałem wyżej, do czasów obecnych nie zachowały się oryginały Ewangelii. Dziś dysponujemy kopiami, tzw. manuskryptami. Najstarsze były sporządzonymi na papirusie.  Najstarszym z nich jest tzw. Papirus Rylandsa (P52) z fragmentem Ewangelii wg św. Jana, datowany na lata 120-125 po Chrystusie. Papirus P66, pochodzący z końca II w. lub początku III w., zawiera prawie całą Ewangelie wg św. Jana. Inny typ manuskryptów, to datowane na okres IV-XI w. tzw. kodeksy majuskułowe (pisane wielkimi literami, wyrazy bez odstępów). Najstarszym takim kodeksem, zawierającym kopię Septuaginty (grecki przekład Starego Testamentu), wszystkie Ewangelie, jak również pisma św. Pawła, Dzieje Apostolskie i Apokalipsę jest Kodeks Synajski. Datowany jest on na IV wiek po Chrystusie. Przechowywany jest m.in. w Bibliotece Narodowej Wielkiej Brytanii.

 

 

kontakt1.jpg Ks. Piotr
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO