KalendarzRolników.pl
PARTNERZY PORTALU
  • Partner serwisu Województwo Podlaskie
  • Partner serwisu KRAJOWY OŚRODEK WSPARCIA ROLNICTWA
  • Narodowy Instytut Wolności
  • Partner serwisu Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie
  • Partner serwisu Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Partner serwisu Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego

WYSZUKIWARKA

Najekonomiczniejszy w polu - Case IH Maxxum

Opublikowano 04.03.2018 r.
Case IH Maxxum 145 Multicontroller z przekładnią ActiveDrive 8 ustanawia nowy rekord niskiego jednostkowego zużycia paliwa dla ciągnika z silnikiem czterocylindrowym w najnowszym teście Powermix DLG. Wynik testu o prawie 9,5% niższy od najbliższego w klasyfikacji ciągnika konkurencji.

Ciągnik Case IH Maxxum 145 Multicontroller wyposażony w nową, 8-stopniową i 24-biegową przekładnię marki ActiveDrive 8 uzyskał najniższe jednostkowe zużycie paliwa, jakie dotąd odnotowano dla ciągnika z silnikiem czterocylindrowym w teście PowerMix przeprowadzanym przez Niemieckie Zrzeszenie Rolnicze Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG).

Nowy model uzyskał średnie jednostkowe zużycie paliwa rzędu 258 g/kWh w części testu poświęconej pracom polowym, to wynik o prawie 9,5% niższy niż rezultat odnotowany przez kolejną w klasyfikacji maszynę konkurencji, wynoszący 282 g/kWh. 

Test przeprowadzony został w centrum testowym DLG nieopodal Frankfurtu z wykorzystaniem rolkowego stanowiska testowego DLG PowerMix. Stanowisko to jest najbardziej efektywnym przyrządem mierzącym kompletny układ silnika, ze względu na fakt, iż inżynierowie mogą odtworzyć w nim rzeczywiste warunki panujące na polu. 

Na podstawie typowego obciążenia roboczego ciągnika centrum DLG wyznaczyło 14 cykli obciążenia, w których określane jest ogólne zużycie paliwa i płynu AdBlue przez maszynę, jej osiągi i wreszcie sprawność energetyczna. Cykle te odzwierciedlają typowe prace polowe i transportowe pod częściowym i pełnym obciążeniem. 

Test obejmuje czyste prace pociągowe – na przykład z pługiem lub kultywatorem – jak również mieszane prace z wykorzystaniem WOM i układu hydraulicznego, jak w przypadku obrotowego rozrzutnika obornika lub prasy rolującej. Podczas testu odtwarzane są również ciężkie i lekkie prace transportowe, w celu uzyskania ogólnego obrazu sprawności energetycznej ciągnika podczas eksploatacji. Wyniki są sumowane na specjalnym wykresie Powermix, dostarczając dokładnej oceny zużycia paliwa różnych marek i modeli ciągników w konkretnych warunkach

Maxxum 145 Multicontroller napędzany jest 4,5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem FPT z turbodoładowaniem i chłodnicą międzystopniową, spełniającym wymogi normy emisji spalin Stage IV dzięki wykorzystaniu układu selektywnej redukcji katalitycznej Hi-eSCR. Dysponuje on mocą znamionową 107kW (145KM) przy prędkości obrotowej 2200 obr./min i wytwarza do 118kW (160KM) mocy dzięki układowi zarządzania mocą, moc maksymalna wynosi 114kW (155KM) przy prędkości 1800 obr./min oraz 129kW (175KM) przy wykorzystaniu układu zarządzania mocą.

W teście DLG PowerMix ciągnik Maxxum odnotował średnie zużycie paliwa na polu rzędu 258 g/kWh, przy jednostkowym zużyciu paliwa od 230 g/kWh – w przypadku obsługi brony obrotowej ze 100% obciążeniem, do 302 g/kWh – w przypadku prasy belującej.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na wynik testu była przekładnia ActiveDrive 8, w którą wyposażony jest ciągnik – jednostka napędowa Semi-Powershift 24x24 zapewniająca osiem biegów Powershift w każdym z trzech zakresów. W przekładnię tę można wyposażyć każdy z ciągników Maxxum Multicontroller o mocy od 116KM do 145KM, jako alternatywę dla przekładni ActiveDrive 4 - czterostopniowej przekładni Semi-Powershift 16x16 o prędkości 40 km/h, oraz przekładni bezstopniowej CVXDrive o prędkości 50 km/h. Dzięki funkcjom zapewniającym większą wydajność o komfort obsługi ciągnika, przekładnia ActiveDrive 8 przeznaczona jest do zadań wymagających użycia dużej mocy, w których krytyczne znaczenie ma zachowanie dynamiki, jak np. w przypadku prac uprawnych lub obsłudze dużych kosiarek, ponieważ nie wymaga użycia sprzęgła przy zmianie biegu.  

Pierwszy zakres przekładni ActiveDrive 8, obejmujący prędkości do 10,2 km/h i przeznaczony do cięższych prac, wymagających dużej siły pociągowej oraz do zastosowań, w których niezbędna jest bardzo niska prędkość, dostępny jest również z dodatkowymi biegami pełzania. Drugi zakres pozwala pracować ciągnikiem z pełną mocą bez przerywania momentu obrotowego w zakresie prędkości od 1,6 do 18,1 km/h. Na tym zakresie wykonywanych jest niemal 90% wszystkich prac w polu, na łąkach, a także prac wykonywanych za pomocą ładowacza. Do jazdy po drodze służy trzeci zakres przekładni oraz funkcja inteligentnej zmiany zakresu, która umożliwia szybkie przejście do trzeciego zakresu i uzyskanie prędkości jazdy do 50 km/h. 

Cieszymy się z tego raportu DLG. Są to całkowicie niezależne testy, wyznaczające standardy dla procedur testowych maszyn rolniczych i bardzo cenione przez rolników na całym świecie – Koszty paliwa to obecnie największe zmartwienie rolników, dlatego maksymalizacja jego oszczędności jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym zminimalizowanie kosztów produkcji. Test DLG dowodzi, że nasz nowy ciągnik Maxxum 145 Multicontroller z innowacyjną przekładnią ActiveDrive 8 oferuje rolnikom czysty zysk w tym obszarze – mówi  – Vincent Hazenberg, Product Marketing Director w Case IH.

 

Źródło: Case IH

kontakt1.jpg Redakcja KalendarzRolnikow.pl
 
 
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj

Komitet do spraw pożytku publicznego
NIW
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030
PROO