10 zasad - jak założyć własną, profesjonalną fermę drobiu

Każdą działalność gospodarczą należy prowadzić ostrożnie. Zawsze istnieje duże prawdopodobieństwo, że firma szybko się rozwinie, albo upadnie i zbankrutuje. W kwestii tego, jak założyć własną fermę drobiu trzeba jednak wiedzieć, że zapotrzebowanie na produkty drobiowe jest wysokie od lat i rośnie z roku na rok, ponieważ mięso drobiowe jest uznawane za najzdrowsze obok mięsa ryb. Istnieje zatem wiele możliwości szybkiej rozbudowy biznesu rolniczego, jakim jest farma drobiu, nawet pomimo trudnej konkurencji. Należy jednak poznać podstawy tego biznesu hodowlanego i za nimi podążać. Twój zwrot z inwestycji będzie wtedy szybki. Oto 10 zasad – jak założyć własną fermę drobiu:
1. Wybierz swój sektor hodowli drobiu
Hodowla drobiu to szeroka gałąź hodowli, choć zasadniczo istnieją dwa jej główne rodzaje: hodowla brojlerów na mięso i hodowla niosek na jaja. Najpopularniejsze są w tym względzie kury, ale można też postawić na kaczki, gęsi, indyki, czy nawet perliczki. Wiele gospodarstw drobiowych prowadzi działalność w kilku różnych sektorach (także produkcja paszy drobiowej, wylęgarnia jaj i hodowla kurcząt, ubojnia oraz przetwarzanie mięsa i jaj). Zdecyduj więc, czy chcesz działać we wszystkich sektorach, czy chcesz ograniczyć działalność do tylko jednego lub dwóch wybranych sektorów – jest to istotne szczególnie na początku, bo masz jeszcze wtedy małe doświadczenie.
2. Wybierz typ/gatunek/rasę hodowanych ptaków
Doświadczeni właściciele ferm drobiu mogą hodować wiele gatunków, ras czy odmian ptaków. Jednak mała debiutująca ferma drobiowa powinna zacząć od skupienia się na dwóch lub góra trzech takich rodzajach ptaków, a dopiero potem dodać ich ewentualnie więcej, w miarę wzrostu doświadczenia i rozwoju firmy. Specjaliści uważają przy tym, że zasadniczo najlepiej jest rozpocząć hodowle drobiu od produkcji mięsa, niż produkcji jaj.
3. Ustanów lokalizację swojej przyszłej farmy
Powinna być w najbardziej odpowiedniej lokalizacji, z dala od miasta i osiedli ludzkich (jednak nie za daleko, by nie podwyższać kosztów transportu na rynki zbytu). Ważne jest przy tym, aby lokalizacja posiadała wszystkie niezbędne przyłącza i urządzenia. Lokalizacja nie może też budzić kontrowersji i niesnasek wśród okolicznych mieszkańców.
4. Utwórz logo swojej farmy
Zanim zaczniesz cokolwiek załatwiać w urzędach i kupować, najpierw ustal własne unikalne logo firmy-gospodarstwa i wyrób potem pieczątkę z nim oraz adresem i numerami działalności nadanymi w urzędach. Twoje logo będzie wszędzie na produktach rolnych, które wprowadzisz na rynek – to najlepsza reklama!
5. Rozpowszechniaj też gdzie możesz informacje o swojej farmie
Reklamuj się samodzielnie oraz przy pomocy profesjonalnych firm marketingowych.
6. Uzyskaj pomoc finansową
Chodzi tu głównie o dofinansowanie ze strony państwa i/lub ze środków unijnych oraz ewentualne kredyty. Aby dowiedzieć się, czy możesz liczyć na dofinansowanie swojego interesu, musisz udać się do najbliższego Ośrodka Doradztwa Rolniczego lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pamiętaj, ze największym kosztem przy zakładaniu hodowli drobiu jest zakup działki i budowa budynków hodowlanych i zapleczowych z niezbędnym wyposażeniem oraz ogrzewaniem. Mimo wysokiej ceny, warto też wprowadzić urządzenia zwiększające wydajność. Potrzebne będą też fundusze na wypłatę pensji dla personelu pracowniczego.
7. Zatrudnij specjalistów
Zatrudnij doświadczonych pracowników i sprawna księgową lub zwróć się do firmy księgowej. Wiele aspektów hodowli drobiu jest takich, że powinny być obsługiwane wyłącznie przez doświadczonych ludzi, którzy bardzo dobrze znają ten typ produkcji rolnej.
8. Menedżer
Jeśli cie na to stać, zatrudnij też sprawnego menedżera, który odciąży Cie od pracy i pomoże podwoić zyski.
9. Strategia sprzedaży
Sprzedaj swoje produkty rolnicze w wielu dobrych miejscach – staraj się wypracować jak największy rynek zbytu na swoje towary. Zacznij nawiązywać w tym celu kontakty i ustal przyszłych odbiorców zanim jeszcze zaczniesz pierwszy cykl produkcyjny. Poznaj też swojego docelowego konsumenta, jego oczekiwania i gusta. Staraj się jak najlepiej im sprostać.
10. Bądź w internecie
Utwórz swoją stronę i/lub sklep internetowy – jeśli to tylko możliwe, ponieważ sprzedaż lub choćby tylko reklama i oferta marketingowa zamieszczane w Internecie, to obecnie bardzo ważny kierunek działania każdej firmy! Coraz więcej ludzi wyszukuje i kupuje produkty spożywcze w Internecie.
![]() |
Redakcja KalendarzRolnikow.pl
Zainteresował Cię ten artykuł? Masz pytanie do autora? Napisz do nas tutaj
|